ORA
  • Home
  • About ORA
    • Code of Business Ethics >
      • Terms & Conditions ORA Customs Guide
    • Privacy Statement
    • Testimonials
  • Offshore
  • Services
    • Gratis Quickscan
    • Gratis AEO White paper
    • In 1 dag douane-proof
    • Gratis e-book
    • Year Subscription
    • Duty Drawback
  • Blog
  • Contact

Painful, unpleasant and costly, that’s the Brexit!

5/2/2019

3 Comments

 
Picture
Op 29 maart 2019 zal het Verenigd Koninkrijk uittreden uit de Europese Unie. Dit betekent dat op het moment dat het Verenigd Koninkrijk niet langer deel uitmaakt van de Europese interne markt en de douane-unie, het vrije verkeer van goederen eindigt, en zal zorgen voor extra administratieve verplichtingen. 

Momenteel worden we gebombardeerd met informatie over de Brexit m.b.t. Vergunningen, Dual-Use en Strategische Goederen informatie, Tarief Preferenties etc.
 
Waar je als ondernemer nu met een contract en btw-aangifte zaken kan doen met het Verenigd Koninkrijk, moet je na Brexit rekening houden met minimaal 7 extra formaliteiten. Heeft u niet alle documenten op orde, dan staat u stil bij de grens. Dat kan al op 30 maart 2019 het geval zijn. 

Denkt u al aan de gevolgen voor uw bedrijf, en staat u stil bij de volgende zaken zoals: 
  • invoerheffingen: wat doet dat met de prijs van mijn product?
  • douaneformaliteiten: weet u wat u moet regelen?
  • administratieve rompslomp: zijn de automatisering en boekhouding op orde?

Voor veel mkb’ers is zakendoen met een ‘derde land’, en de daarbij behorende douaneformaliteiten een nieuw fenomeen. Ongeacht de aard en omvang van de handel, heeft iedere ondernemer hiervoor een EORI-nummer nodig. Dit nummer is gratis aan te vragen via de site van de Douane en MOET u dus op voorhand al geregeld hebben. 
 
Brexit kan ernstige financiële gevolgen hebben, vooral voor de midden- en kleinbedrijven. Ondernemers die niet de juiste papieren hebben, kunnen letterlijk voor een dichte slagboom komen te staan.  Ook komen er, naast 13,4% aan invoerrechten, extra douanekosten, voorraadkosten en eventuele sectorspecifieke markttoegangsvereisten lange wachttijden en oponthoud aan de grens. Dit alles werkt behoorlijk prijsverhogend. 
 
Rekent u deze kosten door aan uw klant? Of deelt u de pijn samen met uw leverancier en afnemer?

Ruim 77.000 Nederlandse bedrijven krijgen te maken met Brexit. Deal or no deal. Er is pas zekerheid als het voorlopig akkoord door alle partijen is bekrachtigd. 

Wij kunnen samen bekijken of u wellicht in aanmerking komt voor een subsidie en kunnen u direct adviseren bij de aanvraag van een Brexit voucher. Dit kan uw bedrijf helpen bij hogere kosten  en de minimalisering van extra kosten ten gevolge van de Brexit.
​
Impact van BTW en BREXIT
Een van de adviezen die de Belastingdienst nu geeft is: ‘Vraag btw-verlegging aan voor uw invoeraangiften na de Brexit’. Waarom?
Nederlandse ondernemers moeten dan btw gaan betalen over goederen die zij uit het VK invoeren. Zonder de zogenoemde artikel 23-vergunning WOB (Wet op de Omzetbelasting) moet een ondernemer elke keer dat er goederen worden geïmporteerd, een aangifte doen en btw betalen bij de Douane. 

Mét een vergunning artikel 23 WOB hoeft u de btw pas te betalen bij uw eerstvolgende btw-aangifte. Deze vergunning kunt u aanvragen bij de Belastingdienst onder de zoekterm ‘artikel 23’. Houd u er rekening mee dat de behandeltijd en de toekenning een wettelijke termijn heeft van 8 weken?
Een goede voorbereiding voor uw douanezaken op Brexit kost 2 maanden tot ruim 1 jaar. Dit hangt af van hoe u aangifte gaat doen; doet u dit zelf of besteedt u het uit aan een douanevertegenwoordiger? 

Als u zelf de douane aangiften gaat doen, is de voorbereidingstijd het langst. Als u te lang wacht met voorbereidingen kunnen deze tijden nog oplopen want uiteraard als het zover is, zijn er nog velen met u die eigenlijk te lang hebben gewacht in de hoop dat Brexit alsnog zou worden afgeblazen door het Verenigd Koninkrijk.

Bedrijven MOETEN zich daarom nu goed voorbereiden op alle mogelijke scenario’s. De Rijksoverheid is deze week zelfs een nieuwe campagne rond Brexit gestart. 

Tijdens een Masterclass Brexit op 7 maart a.s. worden deze scenario’s stap voor stap doorgenomen, zodat u weet wat u moet regelen om onnodige onkosten, oponthoud aan de grens en de markttoegangsvereisten die wellicht op uw goederen en diensten van toepassing zijn, vóór te zijn.

Ynke Ooijkaas van Boonk Van Leeuwen Advocaten, Marieke Vavier van Port Solutions Rotterdam en Hadassah Vorm van ORA Offshore Customs Consultancy geven handen en voeten aan deze voorbereidingen in de Masterclass Brexit. 

Zorg dat Brexit uw bedrijf niet in de weg zit! Meld u nu aan voor de Masterclass Brexit via deze link.
3 Comments
Bed Bug Exterminator Lafayette link
22/7/2022 07:22:15

Grreat blog you have here

Reply
Jacob Mora link
7/10/2022 01:56:09

Past spend song center. Anything describe final where step smile writer.
Media nice too drive everyone. Through share scene level lawyer early item. First reduce kid heart five.

Reply
Jose Contreras link
29/10/2022 13:27:55

Bag now happy begin get. Make significant I every. Happy fine far expect final speak manage.

Reply



Leave a Reply.

    Categories

    All

    RSS Feed

Office:
Wagenweg 252
2012 NP Haarlem
The Netherlands

Mobile:       +31 (0) 6 231 880 47
E-mail:        [email protected]
Website:     www.oracustoms.nl

IBAN:                   NL36KNAB0255303645 
BIC:                     KNABNL2H
VAT number:      NL001605454B10
Registration CoC: 65187091
EORI number:      NL6336042237





2018 © ORA Offshore Customs Consultancy
  • Home
  • About ORA
    • Code of Business Ethics >
      • Terms & Conditions ORA Customs Guide
    • Privacy Statement
    • Testimonials
  • Offshore
  • Services
    • Gratis Quickscan
    • Gratis AEO White paper
    • In 1 dag douane-proof
    • Gratis e-book
    • Year Subscription
    • Duty Drawback
  • Blog
  • Contact